Nie każdy kierowca na bieżąco kontroluje poziom oleju silnikowego. Dlatego też czasami jego niedostatek okazuje się zaskakujący. Jeżeli zostaniemy zaskoczeni w trasie, możliwe, że nie będzie możliwości dolania akurat tego oleju, z którego zwykle korzystamy. Czy można zatem skorzystać z innego środka, mieszając go z pozostałościami poprzedniego oleju? Odpowiedź na to pytanie nie jest całkowicie jednoznaczna. W poniższym artykule spróbujemy wyjaśnić tę dosyć zawiłą kwestię.
Specyfikacje nowoczesnych olejów
Obecnie każdy nowoczesny, wysokiej jakości olej silnikowy posiada oznaczenia: ACEA oraz API. Oznacza to spełnianie wysokich standardów. Przynależność do produktów posiadających wspomniane oznaczenia świadczy także o możliwości zamiennego stosowania oraz mieszania olejów. Rzecz w tym, iż zmieszany olej zadziała i nie doprowadzi do zniszczenia silnika, niemniej jednak nie oznacza to wcale, że mieszanie olejów ACEA i API jest wskazane i całkowicie nieszkodliwe.
Problem tkwi w tym, że nawet między olejami spełniającymi wyżej wymienione normy występują ogromne różnice jakościowe. Tym co je różni jest na przykład zawartość dodatków uszlachetniających. W danym oleju może być ich mniej niż w oleju, który znajduje się obecnie w silniku. Dolanie niższej jakości oleju spowoduje, że mieszanka olejowa będzie mniej skuteczna niż wcześniej. Substancje zawarte w lepszym preparacie ulegną rozcieńczeniu, przez co będą działać mniej efektywnie lub też całkowicie nieskutecznie. Jednak problem z mieszaniem olejów wynika również z innych właściwości, nie tylko z zawartości substancji uszlachetniających.
Olej silnikowy i jego lepkość
Jednym z najważniejszych parametrów opisujących olej silnikowy jest lepkość. Zależy od niej to, jak skutecznie dany środek zostaje rozprowadzony po powierzchni silnika. Zarówno wysoka jak i niska wartość lepkości jest niewskazana, gdyż przy zbyt niskiej olej traci właściwości smarne. Oleje różnią się pod względem tego parametru. Zmieszanie olejów o różnej lepkości sprawi, że otrzymamy mieszankę o wartości pośredniej. Jeżeli dotychczas silnik pracował poprawnie, gdyż smarowanie było odpowiednie, zmiana lepkości jest bardzo niewskazana. Może się bowiem okazać, że osiągnie ona wartość szkodliwą dla danego modelu silnika.
Mieszanie olejów silnikowych przeważnie nie jest wskazane. Najlepiej korzystać z jednego, sprawdzonego środka, który jest przyjazny dla danego typu silnika. Niemniej jednak w sporadycznych przypadkach można zdecydować się na dolanie do silnika innego oleju niż aktualnie używany. Należy jednak zawsze wybierać środek o zbliżonych parametrach oraz podobnej zawartości dodatków uszlachetniających.
You must be logged in to post a comment.